بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور
سرخط خبرها

فاجعه اقتصادی بیخ گوش ایران

  • کد خبر: ۱۹۱۴۳۲
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
فاجعه اقتصادی بیخ گوش ایران
در تازه ترین گزارش بانک جهانی به فروپاشی اقتصادی یکی از شرکای مهم و استراتژیک ایران اشاره شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به نقل از بانک جهانی از یک ابر بحران اقتصادی در نزدیکی ایران خبر می‌دهد. گزارشی که مربوط به توسعه آسیای جنوبی است و در اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شده است. این بار اول نیست که بانک جهانی نسبت به بروز فاجعه اقتصادی در افغانستان هشدار می‌دهد. اما یافته‌های گزارش جدید بیانگر وضعیت اسفناک همسایه شرقی و یکی از شرکای صادراتی کلیدی ایران است.

براساس گزارش بانک جهانی پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد افغانستان در سال، ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد نسبت به اوت ۲۰۲۱ که طالبان در این کشور به قدرت رسید کوچک شود. زوال اقتصادی شدید افغانستان ناشی از عوامل متعددی بوده است، از جمله تعلیق کمک‌های بین‌المللی، فروپاشی نظام بانکی و فرار سرمایه و کارگران ماهر از این کشور است. گذشته از اینکه طبق داده‌های موجودی بحران اقتصادی تأثیر مخربی بر مردم افغانستان داشته و میلیون‌ها نفر با فقر و گرسنگی روبرو هستند.

گفته می‌شود، بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از ۶ میلیون نفر در داخل کشور آواره شده‌اند. این کشور با بحران شدید غذایی مواجه است و بیش از ۲۲ میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

گذشته از اینکه دستاورد‌های توسعه‌ای افغانستان در دو دهه گذشته را به ورطه نابودی می‌کشاند. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند نرخ فقر در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹۰ درصد افزایش یابد.

در این بین محدودیت‌های طالبان برای تحصیل و اشتغال زنان و دختران، بحران انسانی را تشدید کرده است. در این کشور نرخ مرگ و میر مادران یکی از بالاترین در جهان است. اعلام شده است، امید به زندگی فقط ۵۴ سال است.

در واقع گزارش تصویر تیره‌ای از وضعیت اقتصادی و وضعیت حقوق بشری در افغانستان ترسیم می‌کند. در نهایت گزارش تاکید می‌کند که جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی و کمک به این کشور برای بازسازی اقتصاد خود، حمایت فوری و پایدار از مردم افغانستان به عمل آورد.

منبع: اکوایران 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->